Samochody najdroższe w eksploatacji

Samochody najdroższe w eksploatacji

Zakup samochodu to zazwyczaj spory wydatek niezależnie od tego, czy kupuje się je za gotówkę, czy korzysta się z jakiegoś rodzaju kredytu samochodowego. Każdy kierowca, który wydaje spore pieniądze, chciałby móc od razu wsiąść do samochodu i jechać. W czasie pierwszego roku, dwóch od momentu wyprodukowania samochodu bardzo często jedynym wydatkiem jest paliwo i oczywiście takie kwestie, jak na przykład wymiana oleju czy żarówek. Niestety, w kolejnych latach zaczynają się mnożyć problemy, a wraz z nimi rosną koszty utrzymania samochodu.

 Ceny i awaryjność

W kwestii wydatków na utrzymanie samochodu trzeba rozumieć, że nasze łączne wydatki będą iloczynem częstości awarii oraz kosztów ich usunięcia. Można bowiem popatrzeć na koszt części zamiennych i uznać, że najdroższe części to najdroższe utrzymanie. Można też sprawdzić, które auto jest najbardziej awaryjne i uznać je z a najdroższe w eksploatacji. Oba podejścia są błędne, bo częste awarie, ale niższe koszty części mogą oznaczać niskie koszty eksploatacji tak samo, jak bezawaryjność nawet przy bardzo drogich częściach. Ogromne znaczenie mają tutaj także niektóre technologie wykorzystywane w samochodach. Dla przykładu, jeśli kupi się pojazd danej marki z zawieszeniem hydraulicznym, koszt jego rocznego utrzymania będzie dużo większy od samochodu tej samej marki z klasycznym zawieszeniem.

BMW

Jeśli chodzi o marki, których utrzymanie jest zdecydowanie najdroższe, przodują oczywiście marki luksusowe i sportowe, takie jak Bentley czy Ferrari. Ich jednak nie ma po co włączać do dyskusji, bo jeśli ktoś kupuje Ferrari, nie interesuje go w ogóle cena oleju. W przypadku samochodów, którymi będzie jeździł zwykły śmiertelnik, najgorszej zazwyczaj jest w przypadku marki BMW. Jest to marka oferującą zazwyczaj pojazdy z trochę wyższego segmentu, które uchodzą za przedsmak prawdziwego luksusu. Niestety, luksus w dużej mierze spływa do warsztatów samochodowych, ponieważ awaryjność niektórych układów samochodów BMW przekracza średnią o blisko 2000%, a żaden właściciel pojazdu tej marki jeszcze nigdy nie został pozytywnie zaskoczony cenami części zamiennych.

Mercedes

Jeszcze około dekadę temu Mercedes uchodził za markę perfekcjonistów. Swoją renomę zyskał głównie w latach osiemdziesiątych, kiedy powstało kilka modeli nie do zajechania, które się nie psuły i chociaż części zamienne do nich były drogie, nikt o tym nie wiedział, bo nie miał potrzeby ich kupowania. Właściciele marki niestety doszli na przełomie stuleci do przekonania, że produkcja samochodów niezawodnych jest mało opłacalna i pojawił się wysyp samochodów ładnych i wygodnych, ale zabójczo awaryjnych. Niestety, wraz ze wzrostem zapotrzebowania na części zamienne nie doszło do zmniejszenia ich cen.

Volvo

Szwedzka marka jest idealnym przykładem sytuacji, o której wspominaliśmy we wstępie. Niestety, jest to przykład ekstremalny, ponieważ Volvo posiada jak najbardziej zasłużoną opinie samochodu rzadko się psującego, ale jego naprawy są niestety bardzo kosztowne. Zwłaszcza w naszym kraju, gdzie jest to marka raczej mało popularna. Niestety, częstotliwość napraw nie jest na tyle mała, by można było nad cenami części przejść do porządku dziennego, a do tego Volvo stosuje wiele bardzo drogich technologii, które będą nas kosztować przy zwykłej konserwacji i zwalczaniu normalnego zużycia.

Audi

Kupując samochód dziesięcioletni, warto jest się zastanowić nad Audi, ponieważ jest to marka znana ze swojej niezawodności oraz jakości wykonania wszystkich elementów. Jeśli jednak planujemy kupić pojazd wyprodukowany w obecnej dekadzie, a nawet samochód nowy, warto jest się dwa razy zastanowić. Nie jest bowiem żadną tajemnicą, że ceny części do audi zawsze były wygórowane, a w ostatnim czasie bardzo wzrosła ich awaryjność, przez co koszty utrzymania pojazdów po prostu poszybowały. Jeśli do tego doliczyć zwykłe koszty eksploatacyjne, które będziemy musieli ponosić w przypadku tych bardzo wygodnych i nowoczesnych pojazdów, możemy być niemile zaskoczeni wydatkami na samochód.